PROGRAM TERKINI!

Wednesday, March 23, 2016

Inspirasi Kerjaya

Ibu bapa inspirasi kerjaya anak-anak,

Ibu bapa yang memiliki kerjaya yang tertentu merupakan inspirasi secara tidak langsung kepada kanak-kanak apabila mereka melihat kerjaya ibubapa mereka. Ada dua hal, ada yang negatif ada yang positif. 

Contohnya kata Adila yang berusia enam tahun” Dilla besar nanti Dilla nak jadi macam ibu, ibu Dilla cantik bergaya, hari-hari ibu pakai cantik-cantik”. Bila ditanya apa kerja ibunya, jawab Dilla ” Ibu Dilla jadi model, itu sebab Dilla nak jadi macam ibu”. 

Lain pula dengan Ismah, kata Ismah ” saya tak suka ibu kerja jadi jururawat sebab kadang-kadang ibu tak balik rumah waktu malam, Ismah nak jadi cikgu bila besar nanti,  Ismah suka jadi cikgu sebab Ismah nak jadi macam Cikgu Yati, Cikgu Yati baik, suka buat kelakar dalam kelas” . Itu keletah kanak-kanak yang membayangkan inspirasi kerjaya mereka bersandarkan orang-orang sekeliling mereka terutama ibu bapa. 

No comments:

Al Ihsan Training and Motivation

Al Ihsan Training and Motivation
Menyediakan perkhidmatan perundingan, ceramah, forum, diskusi, seminar, motivasi, latihan, kepimpinan, kaunseling untuk semua lapisan individu seperti pelajar, pekerja, ibu bapa, guru dan lain-lain.