PROGRAM TERKINI!

Monday, April 18, 2016

Keazaman yang kuat tangga kejayaan



"Keazaman yang kuat"
Itulah jawapan ringkas dan padat dari adik Iffad Syahmi (pelajar Ting 3) apabila ditanya, bagaimana beliau mampu menghafaz 30 juzuk Al Quran.
Benarlah! Azam yang kuat atau tekad akan mengerakkan seluruh pancaindera dan memotivasikan dalaman diri untuk merealisasikan apa yang diimpikan.
Boleh dikatakan kita semua berazam
dalam banyakkan perkara. Namun yang mengagalkan biasanya kerana kurangnya disiplin diri.
Menyebut dimulut, menyatakan secara lisan belum cukup menjadikan ia satu tindakan, jika minda tidak terarah MAHU serta hati juga menjentik perkata yang sama.
Bagi tercapai azam juga perlukan pengorbanan. Melihat orang berjaya, kita tidak tahu berapa banyak masa, tenaga, emosi, harta benda yang telah dikorbankan bagi meraih kejayaan.
Saat berazam mahukan sesuatu pastinya kita juga perlu merangka strategi. 
Azam yang tersemat juga ada peta yang telah dilakar untuk sampai ke destinasi. Pastinya kita mungkin telah sampai ke beberapa 'check point'. 
Adakah untuk sampai ke CP yang seterusnya, diri masih mampu bertahan untuk meneruskan. Ramai yang hanya sekerat jalan kerana tiada ISTIQAMAH.
Bagi berjaya, banyak kualiti yang perlu ada. 
Insan yang berjaya bukan kerana kejayaan. Tetapi KUALITI yang membawa kepada KEJAYAAN.

No comments:

Al Ihsan Training and Motivation

Al Ihsan Training and Motivation
Menyediakan perkhidmatan perundingan, ceramah, forum, diskusi, seminar, motivasi, latihan, kepimpinan, kaunseling untuk semua lapisan individu seperti pelajar, pekerja, ibu bapa, guru dan lain-lain.