PROGRAM TERKINI!

Thursday, November 9, 2017

Persyarikatan Kelebihan PLT

Membangunkan legasi perniagaan adalah impian setiap orang bisnes.
Jika mereka berniaga untuk menampung kos sara hidup mereka itu lebih kepada bekerja sendiri.
Apabila berbisnes, sudah pastinya kita mahu bisnes kita maju dan berkembang.
Disini beberapa sebab anda perlu menubuhkan PLT jika masih tidak bersedia untuk SDN BHD.
1. PLT adalah syarikat
Entiti perniagaan yang berstatus syarikat di Malaysia ini adalah PLT,SDN BHD dan BERHAD. Enterprise yang didaftarkan di SSM itu bukanlah entiti berbentuk syarikat, enterprise itu adalah lesen untuk anda menjalankan perniagaan. lesen itu akan tamat setiap tahun, anda perlu memperbaharuinya setiap kali tamat tempoh. jika di luar negara, PLT ini dikenali sebagai LLC(limited liabilities company), LLC ini banyak digunakan oleh golongan profesional untuk menjalankan perniagaan mereka seperti akauntan, peguam, doktor, dan ramai lagi.
2. Kos Menyelenggara yang rendah
Kos setahun untuk sesebuah syarikat plt adalah jauh lebih rendah berbanding syarikat SDN BHD. Kos untuk menyerah simpan 'annual declaration' kepada SSM adalah dibawah RM 300. sekiranya anda melantik pegawai pematuhan untuk mengurus aspek pematuhan ini, kos yang terlibat mungkin RM400.
3. Melindungi Aset
Banyak 'startup' menggunakan struktur PLT untuk melindungi aset peribadi mereka daripada tindakan undang-undang yang diarahkan kepada syarikat. Segala harta peribadi tidak akan disita apabila syarikat bankrup. Berlainan dengan enterprise, pemilik enterprise boleh menjadi berisiko apabila anda sudah ditahap mahu mengembangkan bisnes. Plt juga mempunyai tindakannya yang terhad berbanding SDN BHD, Kerana plt ini lebih sesuai digunakan 'Startup' dan cenderung plt juga adalah mencukupi keperluan perniagaan di peringkat permulaan.
4. Daftar Mudah
Keperluan untuk startup untuk memilih struktur syarikat yang ideal adalah cepat dan mudah. Anda boleh melakukan pendaftaran sendiri tetapi jika tidak mahu membazirkan masa. anda boleh saja melantik wakil atau company secretaries untuk daftarkan bagi pihak anda.
5. Perubahan syarikat lebih mudah
Manfaat lain dari struktur PLT untuk 'start-up' ialah tidak perlu banyak penyelenggaraan berterusan dan, mungkin lebih penting lagi, mudah untuk menambah rakan kongsi baru atau menjual pembahagian dalam entiti kepada orang lain. Ini lebih mudah daripada struktur perniagaan SDN BHD.

Petikan dari ABS Edu Consult PLT.

No comments:

Al Ihsan Training and Motivation

Al Ihsan Training and Motivation
Menyediakan perkhidmatan perundingan, ceramah, forum, diskusi, seminar, motivasi, latihan, kepimpinan, kaunseling untuk semua lapisan individu seperti pelajar, pekerja, ibu bapa, guru dan lain-lain.