PROGRAM TERKINI!

Sunday, December 27, 2015

Persiapan Persekolahan 2016

Azam Persekolahan  2016

Penggal persekolahan 2016 akan bermula tinggal beberapa hari lagi. Ibu bapa dan anak-anak pastinya akan sibuk menyediakan keperluan sekolaj seperti beg baru, uniform dan alatulis. Selain itu yuran dan segala pengurusan berkait persekolahan juga perlu difikirkan.

Bagi pelajar yang teruja untuk naik ke tingkatan atau kelas baru, pastinya juga sibuk mahu membeli buku rujukan. Mereka sudah mula memikirkan mata pelajaran yang bakal difokuskan. Namun ada juga pelajar yang masih tiada kesedaran akan sibuk dengan mahu tukar handphone baru, baju fesyen terkini, motorsikal baru pelbagai lagi.

Saat ini ibu bapa perlu banyak mengembil berat soal anak-anak. Ketegasan ibu bapa adalah penting bagi memastikan anak-anak tahu dan boleh membezakan antara keperluan dan kehendak. Mereka perlu bijak memahamkan anak-anak dalam membuat pertimbangan. Mengikut kemahuan anak-anak bagi perkara yang tidak perlu adalah satu perkara yan tidak wajar untuk ditunaikan.


Di tahun yang baru anak-anak perlu dinampakkan perkara yang lebih utama seperti;

  1. SIKAP 
  2. NILAI 
  3. KOMITMEN 
  4. HALATUJU 
  5. MATLAMAT PEPERIKSAAN 
  6. AKHLAK 
  7. IBADAH 

Tahun 2016 pastinya menjanjikan kejayaan yang lebih cemerlang jika persiapan awal dan halatuju sebenar dapat dikenalpasti dan dirancang lebih awal.



No comments:

Al Ihsan Training and Motivation

Al Ihsan Training and Motivation
Menyediakan perkhidmatan perundingan, ceramah, forum, diskusi, seminar, motivasi, latihan, kepimpinan, kaunseling untuk semua lapisan individu seperti pelajar, pekerja, ibu bapa, guru dan lain-lain.